آماده‌باش نیرو‌های فضای سبز محدوده حرم رضوی در تاسوعا و عاشورای حسینی حریق کارگاه چوب در جاده کلات (۲۵ تیر ۱۴۰۳) ۲۶۰ هیئت مذهبی در مشهد مجوز فعالیت دارند عزاداری ظهر تاسوعا در آرامستان بهشت رضا(ع) مشهد + تصاویر فرماندار مشهد خبر داد: تامین زیرساخت‌های خدماتی و امنیتی برای زائران حسینی ۸۰۰ ایستگاه صلواتی به‌مناسبت ماه محرم در مشهد برپا شده است پیش‌بینی تردد ۵۰۰ هزار زائر خارجی مقیم و غیر مقیم از مرزهای کشور | صدور گذرنامه اربعین تنها با ۶۵ هزار تومان انتصاب سرپرست شرکت نمایشگاه بین‌المللی مشهد مقدس (۲۴ تیر ۱۴۰۳) دیدار هیئت عالی شهرداری مشهد با رئیس مجلس استان نجف تعطیلی بازار‌های سیار و ایست‌کار‌ها در روز تاسوعا و عاشورای حسینی ۱۴۰۳ در مشهد سامان‌دهی غرفه‌های شهرداری مشهد در بوستان‌های سطح شهر برگزاری هیات نوجوانان محله احمدآباد مشهد در شب عاشورای حسینی اوج گرما در مشهد | هتل‌های مشهد موظف به استفاده از ژنراتور اختصاصی شدند تعطیلی موزه‌های خراسان‌رضوی به‌مناسبت تاسوعا و عاشورای حسینی  خدمت‌رسانی به عزاداران حسینی با حداکثر ظرفیت | فعالیت بیست‌وچهارساعته ۱۵۰۰ پاکبان پیرامون حرم امام‌رضا(ع) در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی رخت عزای حسینی بر تن مشهد هوای کلانشهر مشهد امروز آلوده است (۲۴ تیر ۱۴۰۳) زمان بهره‌برداری از پایانه مفتح مشهد اعلام شد ترافیک سنگین در بزرگراه شهید کلانتری، میدان قائم(عج) و پل خین عرب (۲۴ تیر ۱۴۰۳) سرویس دهی صلواتی خطوط منتهی و عبوری از حرم مطهر در روز‌های تاسوعا و عاشورا | خدمت‌رسانی شبانه روزی در شب عاشورا استقرار آتش‌نشانان درایام تاسوعا و عاشورای حسینی درخیابان‌های منتهی به حرم مطهر رضوی
سرخط خبرها

پیامد‌های نبود تمرکز در تصمیم گیری!

  • کد خبر: ۸۴۵۷۶
  • ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۷
پیامد‌های نبود تمرکز در تصمیم گیری!
مهدی یاراحمدی خراسانی

در بند شانزدهم چرخش‌های تحول آفرین چشم انداز جهان شهر برکت و کرامت، «افزایش اختیارات مدیران صف به جای تمرکز در تصمیم گیری در رده‌های ستادی» بیان شده است. مدیریت شهری امروز با پیچیدگی فراوان فرایند‌ها و گستردگی خدمات روبه روست. در سال‌های گذشته دامنه اختیارات مدیران شهری بسیار افزایش یافته است، اما ۲ مسئله مهم وجود دارد که مدیریت شهری را تا رسیدن به عملکرد مطلوب با چالش‌های فراوانی روبه رو کرده است:

اول اینکه با وجود همه اختیاراتی که به شهرداری‌ها واگذار شده است، تا رسیدن به مدیریت واحد شهری فاصله زیادی داریم. تا زمانی هم که این اتفاق رخ ندهد، بسیاری از امور گرفتار موازی کاری یا ناهماهنگی خواهد شد. به بیان دیگر، عرصه‌های گسترده‌ای وجود دارد که مسئولیت آن نوشته یا نانوشته برعهده مدیریت شهری است، ولی اختیارات تصمیم گیری آن با نهاد دیگری است.

دوم هم بحث اعتبارات است. به هرحال، مسئولیت باید با اختیارات و امکانات هماهنگ باشد. در ارتباط با درآمد‌های شهری در سال‌های گذشته هم خلأ‌های قانونی فراوانی وجود دارد؛ دولت‌ها معمولا در پرداخت بدهی هایشان به شهرداری‌ها یا پرداخت حقوق قانونی آن‌ها کم کاری فراوانی کرد ه اند و از سویی ردیف‌های مهم درآمدی وجود دارد که هنوز به دلایلی عملیاتی نشده است.

این درحالی است که شهرداری‌های کلان شهر‌ها عرصه‌های اجرایی بسیار گسترده با تکثر، تنوع و پیچیدگی فراوان پیش رو دارند که می‌بایست برای رتق وفتق آن تلاش کنند. ازهمین رو سازمان دهی و تفکیک دوایر سازمانی در شهرداری‌ها به گونه‌ای انجام شده است که معاونت ها، ادارات کل، مناطق و سازمان‌های متعددی شکل گرفته اند که در پهنای جغرافیایی شهر فعالیت می‌کنند و به خدمت رسانی مشغول اند.

اگر قرار باشد در عین پراکندگی جغرافیایی و تنوع و تکثری که در نحوه و جنس خدمات وجود دارد، اختیارات مدیران صفی محدود باشد، روند امور با کندی روبه رو و از کیفیت آن کاسته خواهد شد؛ بنابراین ضروری است با ترسیم روند‌های قانونی و تفویض اختیارات حداکثری در صف مدیریت، هم آن‌ها را در ارائه مطلوب و بهنگام خدمات یاری کرد و هم زمان بیشتری برای مدیران ستادی برای فکر، برنامه و امور راهبردی به وجود آورد.

امری که مقرر است با چرخش تحول آفرین در دوره ششم شورای اسلامی شهر بدان توجه ویژه‌ای شود و بدین ترتیب، زمینه کیفی سازی هرچه بیشتر خدمات و چابکی و چالاکی سازمانی فراهم شود. علاوه بر این، چنین رویکردی انگیزه کارکنان را افزایش خواهد داد و زمینه بروز استعداد‌ها و صلاحیت‌های آن‌ها و بهره مندی از علایق و سلایق متنوع را ایجاد می‌کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->